Byggfakta logo - RGB-2
SE_BF_Marknadsforing

Marknadsföring som gör underverk för dig som UE

Når ditt företag och varumärke ut relevant och effektivt med er marknadsföring idag?

Det gör du säkert. Men... hur säkert? Kommunicerar du verkligen till rätt personer, de där du verkligen behöver för att din verksamhet ska överleva och blomstra? Når du de byggherrar och huvudentreprenörer vars projektansvariga sitter och planerar intressanta projekt och upphandlingar som är drömjobb för dig? Vid rätt tidpunkt? Kan det ibland vara så att du skriker för döva öron, eller kastar pärlor åt svin? Och vad är det du berättar?

Vi vill väldigt gärna lyssna på vad du har för utmaningar och hjälpa dig att nå ut på ett sätt som verkligen ger något, gärna små underverk - både för dig och de som nås av din marknadsföring. Vi vet att du som underentreprenör behöver vara extra smart i marknadsföringen - både viska i rätt öra gällande rätt projekt vid rätt tidpunkt - men också skrika högre och bredare till byggherrar och huvudentreprenörer som i framtiden kan tänkas behöva dina tjänster. Bra marknadsföring ska såklart vara relevant och väl tajmad för mottagaren och vi är experter på att koppla ihop "säljare/påverkare" av varor och tjänster med projektansvariga och upphandlare på projektmarknaden.

Det som är unikt för oss är vår projektdatabas, i den marknadsförs ni förresten automatiskt och utan kostnad i takt med att vi rapporterar vilka uppdrag ni har - vilket stärker er som en aktiv aktör och attraktiv arbetsgivare. Men för att få nya uppdrag behövs såklart mer marknadsföring än så, mer än referensprojekt. Vi kan hjälpa dig att nå rätt beslutsfattare, vid rätt tidpunkt gällande rätt typ av projekt och affärsmöjligheter för dig.

Det finns flera marknadsföringslösningar som är användbara för att attrahera kunder och beslutsfattare inom byggbranschen till att upptäcka dina tjänster. Lösningar som når din publik genom olika kanaler - offline såväl som online. Som gör skillnad och ger resultat. Som gör att du når ut och att mottagarna står ut - ja till och med uppskattar dig, kommer ihåg dig, blir intresserade och vill ha kontakt.

Vår projektdatabas ger aktuell information om vem som bygger vad, och i vilket skede projekten befinner sig i just nu. Detta innebär att du med vår hjälp kan nå din målgrupp med stor precision.

Utan att bli hes.

 

Varför är marknadsföring så viktigt?

Marknadsföring är helt avgörande för att ett företag ska bli känt på marknaden och för att företaget ska lyckas. Inom byggbranschen är det en hård kamp om uppdragen, vilket gör det extra viktigt att marknadsföra ditt företag och just dina tjänster, till rätt målgrupp i rätt tid så att du kan beaktas i såväl pågående som kommande byggprojekt.

Du ska känna din läsare och kund och din mottagare ska veta vad den ska göra. Berätta gärna i en form som griper tag i läsaren och ruskar om lite! Är det inte riktigt din grej att hitta rätt budskap så finns vi vid din sida. 

Marknadsföring i sig kan bestå av många olika aktiviteter där ensam kan vara stark och göra stordåd helt för sig själv, eller gosa till sig med andra marknadsaktiviteter i form av kampanjer  - men allt ska syfta till ett gemensamt mål; att skapa kännedom om hur din verksamhet och dina tjänster, din kompetens och service löser mottagarens problem - och på vilket sätt ni är bättre än andra UE.

PostNord gjorde, tillsammans med andra, en studie som visar att kombinationen av fysiskt först och sen digitalt, ger bäst effekt. Tillsammans ger kanalerna en större påverkan än var och en för sig. Kampanjerna som går i fysiska kanaler först och sedan stöds av kommunikation i digitala kanaler fungerar bäst, då blir 1+1=3. Det ökar framförallt den känslomässiga effekten av en kampanj, men med digitalt först ges ingen sådan effekt. Det har också vi sett, att mixade marknadsinsatser gör stor skillnad, kanske framför allt för dig som underentreprenör. 

Låter det krångligt, eller har du kanske inte tillgång till en marknadsavdelning inom din verksamhet? Vill du ha hjälp att ta tag i det här så är vi skö´sö´säga föga* några duvungar. Vi kan branschen så här efter att ha varit med i dryga 60 år, om vi får kaxa till det lite. Och genom våra tjänster Direkt och riktad marknadsföring via post eller digitala kanaler, kanske till och med en Enkätundersökning eller en rundringning via vår Telemarketing kan bli en effektiv marknadsbearbetning av dina prioriterade beslutsfattare inom byggbranschen. Helt enkelt - vi kontaktar de du inte hinner med - via vykort, ett brev eller via mail. Vi kollar av vilka som behöver en offert från dig, och när de behöver den. 

Läs också vår rapport om marknadsföring i kristider

* "Skö´sö´säga" [sä:ga] är hälsingemål och betyder ungefär "höll jag på att säga", och "föga" kan översättas med "knappast".

 

Direct Mail - riktad marknadsföring mot hela byggbranschen
Att sprida budskapet och visa närvaro på marknaden leder till ökade affärsmöjligheter, och befäster den position du redan lyckats ta.

Tokriktade* utskick via post eller digitalt - till just de byggherrar och huvudentreprenörer som ska upphandla de tjänster du erbjuder

Vår direktmarknadsföringstjänst är för dig som vill rikta din marknadsföring inom byggbranschen med stor precision. Direktmarknadsföringstjänsten består av ett traditionellt brev med innehåll anpassat till din exakta målgrupp. Exempelvis en byggherre eller huvudentreprenör som ska upphandla de tjänster du erbjuder i den typ av drömprojekt du vill få affär på. Eller - om du hellre vill det och syftet passar - ett helt crazy vykort som sticker ut. Utskicket kan också innehålla en trycksak samt ett följebrev - det finns många alternativ beroende på vad ditt syfte är. Vi lyssnar gärna och hjälper dig med att hitta rätt lösning. Din kampanj riktas mot en noggrant utvald målgrupp och den valda projekttypen, och vi kan schemalägga kampanjen för att leverera vid rätt tidpunkt i byggprocessen.

Genom att utnyttja denna form av marknadsföring kommer du att göra dig mer synlig. Det eftersom antalet brev som beslutsfattarna inom byggbranschen får på en dag är begränsat och att ditt brev landar direkt på deras bord. Och du kan följa med på vem som får vad!

Få mer info om riktad Direktmarknadsföring

* Tokriktade? Tok som i "helt galet"? Nä, tokriktade som i "Nånting alldeles så in i Norden välriktade". Visst sa vi att vi är från Hälsingland, va?

SE_BF_Enkat1

Enkätundersökningar
- det är ju rena rama facit!

  • Hur uppfattar marknaden och era uppdragsgivare ert (och era konkurrenters) varumärke?
  • Känner de ens till er, era styrkor och era referensprojekt?
  • Om vi frågade - skulle de vilja veta mer om ditt företag och era tjänster?
  • Vilka åtgärder bör ni vidta för att bibehålla och stärka era positioner?
  • Vem/vilka bör ni påverka för en affär, och när?
  • Vad efterfrågar byggherrarna och huvudentreprenörerna av framtidens underentreprenörer?
  • Vad skulle du vilja veta om de byggherrar och huvudentreprenörer som mest troligt kommer att planera relevanta projekt som passar er i framtiden?
  • Vad vill DU fråga beslutsfattarna på projektmarknaden?

Undersökningar via webb eller telefonintervjuer

Din bild av din marknad, dina kunder eller ert varumärke är kanske inte alls den bild er målgrupp har. Det vet du inte förrän du frågar. Magkänsla i all ära, men för att försäkra dig om att ditt företag är på rätt väg, och för att upptäcka vilka steg ni bör ta för tillväxt är det bästa att fråga dem ni vill göra lönsamma affärer tillsammans med.

En undersökning är den bästa formen av beslutsstöd - det finns få analyser som slår den där du får facit på vad din målgrupp anser är avgörande faktorer för dem. Vi hjälper er kartlägga er marknad, mäta era kunders nöjdhet, hitta vilka positiva och negativa värden ni behöver jobba med. Vi utför också intervjuer och undersökningar som hjälper er att hitta vem/vilka ni bäst påverkar för en affär, och vid vilken tidpunkt. 

När vi tillsammans kommit fram till vilka frågor som är viktiga för er gör vi ett skräddarsytt urval för att hitta målgruppen ni är nyfikna på - allt ifrån vår egna databas. Vi utför kvalitativa intervjuer och samlar in svaren som redovisas i en rapport som är enkel att förstå och analysera. 
Ta reda på det ni inte vet, men har nytta av att veta.
Det går finfint att komplettera en webbenkät med uppföljande intervjuinsatser!

 

Telemarketing - en skräddarsydd lösning

Telemarketing – direktkontakt med din målgrupp

Telemarketing har nästan blivit ett ord man fnyser lite åt. Man kan säga så här - telemarketing är en skräddarsydd lösning för dig som vill ha tvåvägskommunikation med din målgrupp för att få större inblick i deras behov.  Eller så kan vi helt enkelt säga så här - vi tar de där kalla samtalen åt dig, och kollar av om och när de behöver dina tjänster. Telemarketinginsatsen skräddarsys utifrån era behov och baseras på syftet med kampanjen och din målgrupp.

Kanske handlar det om att hitta fler uppdrag i ditt område, när du själv inte riktigt har tiden att leta?

Vi har information om beslutsfattarna i alla byggprojekt i Sverige, och kan därför kontakta rätt personer för varje projekt och det är våra erfarna, trevliga undersökare, som är mycket välrenommerade i branschen, som kontaktar din målgrupp. Såklart fullt pålästa om din verksamhet. Telemarketing ger dig sammantaget värdefulla insikter om din målgrupps behov och deras kunskaper om din produkt och ditt företag. 

Kontakta mig om Telemarketinglösningar

Offertförfrågningar

Vi förprospekterar och tar reda på vilka som vill ha offert från dig

Effektivisera arbetet för dig själv och din säljkår genom att låta oss sköta förprospekteringen. Sveriges mest använda tjänst inom bygginformation sitter inte bara på en ovärderlig databas med aktuella och planerade projekt och upphandlingar - vi kan dessutom hitta offerttillfällen för just din verksamhet, och hjälpa dig att få lämna offert/anbud eller förslag, till rätt person och vid rätt tidpunkt. 

Rätt tajming

Effektivisera vardagen för dig och din stab genom att låta oss ta de ljumma samtalen. Vi har redan expertinsyn i den marknad ni behöver bearbeta genom insamlandet av byggprojekten, och vet när upphandlingarna är på gång, jajamän! Vi hittar offerttillfällen för dig och ställer frågorna om när inköpen av din lösning sker, kontrollerar vem exakt som håller i det hela, om det passar att ni kan vara med och lämna offert, och i så fall när och till vem. Vi ger er direkt en avisering efter avslutat samtal där du ser exakt vad som gäller; vem du ska kontakta, hur du når personen, hur du får offertunderlaget och när i tid du bör höra av dig. I de fall då upphandlingen redan är klar kan vi fylla på med följdfrågan vem som fick jobbet - på så sätt har du också koll på vad konkurrenterna gör, och vi frågar självklart också om det finns projekt längre fram där en offert kan bli aktuell. 

 

Effektiv och trevlig uppvärmning

Det vi startar med är att sätta oss in i er verksamhet och titta på era lösningar. Intervjuretorik har vi övat på i dryga 60 år inom verksamheten, så det kan vi; vi är också lyhörda för hur ni vill att vi presenterar och representerar er på bästa sätt. Våra kommunikatörer är inte dryga 60 år, men de är kunniga, trevliga och engagerade och vet att en lyckad affär startar med god kontakt mellan människor, där den tilltänkta kunden känner trygghet, nyfikenhet och intresse. Spar dyrbar tid genom att kontakta bara de vi gallrar fram, som vi vet är intresserade av en offert. Inget joll! Du kan fokusera på din kärnverksamhet och dina säljare kan göra det de är bäst på - lönsamma affärer.

macbook-analytics-pro

Analytics PRO – Få ut mer av din hemsida och omvandla dina besökare till leads

Vilka är det som söker dig och dina grejer därute? Med Analytics PRO får du kritiska insikter om vilka företag som besöker din webbplats, vad de är intresserade av och vilka byggprojekt de arbetar med just nu. Därifrån kan du använda Analytics PRO för att omvandla dina besökare till konkreta leads för din försäljningsavdelning.

Analytics PRO ger dig värdefulla insikter om kvaliteten på dina besök och möjligheten att optimera ditt innehåll för din målgrupp. Detta innebär att du kan prioritera din tid där den skapar mest värde och därmed öka avkastningen på dina marknadsföringsinsatser.

Med Analytics PRO får du ett verktyg som förbättrar resultatet av er marknadsföring och stärker försäljningen via inkommande leads, samtidigt får du ut ännu mer ur den webbplats du har idag.

Läs mer om Analytics PRO

Vill du veta mer?

Vill du ha mer information om hur du kan använda våra lösningar för att marknadsföra ditt företag, eller har du några andra frågor om marknadsföring i byggbranschen? Då är du välkommen att kontakta oss på telefon - 0651-552500 - eller fylla i formuläret här så kontaktar vi dig och berättar mer om hur du som underentreprenör kan bearbeta din målgrupp på bästa sätt med våra marknadsföringstjänster. 

Kika också gärna in och läs mer om våra marknadsanalyser - gratis rapporter och annat smått och gott!