logo-byggfakta-plum
hero-smart-bg4

Din supportsida för Byggfakta SMART

Här hittar du guider, FAQ och supportfilmer för Sveriges allra vassaste tjänst!

Genomgång
av SMART

SMART Allman genomgang


Är du en ny kund eller vill du bara ha en repetition över hur Byggfakta SMART fungerar, så hittar du en genomgående visning av verktyget här.

Se filmen här >>
(Filmen är 21:26 min.)

Rankinglista med företagsanalys

SMART rankinglista

Här visar dig hur du med enkla steg kan göra en rankinglista med hjälp av våra funktioner i verktyget samt hur du gör en företagsanalys över rankinglistan

Se filmen här >>
(Filmen är 06:08 min.)

Gör en sparad sökning

SMART sparad sökning

Vad vill du se, när vill du se det och hur vill du se det? Lär dig hur du enkelt skapar filter utifrån ditt intresseområde vad det gäller geografi, kategorier och mycket mer. 

Se filmen här >>
(Filmen är 02:43 min.)

Så söker du i projektdatabasen

SE_BF_Support_Smart_Sokning_startbild

Hitta det du letar utifrån det urval av projekt som du har tillgång till. Här visar vi hur du bäst söker reda på projekt, företag, beslutsfattare m.m. i projektdatabasen. 

Se filmen här >>
(Filmen är 3:23 min.)

Så här bygger du dina filter

SE_BF_SaharbyggerdufilterFirstFrame

Vad vill du se, när vill du se det och hur vill du se det? Lär dig hur du enkelt skapar filter utifrån ditt intresseområde vad det gäller geografi, kategorier och mycket mer. 

Se filmen här >>
(Filmen är 2:46 min.)

Bygg egna vyer i träfflistan

Smart_Skapa_vy_i_träfflista_First_Frame

Vilken info är viktigast för just dig? Arbeta effektivare genom att använda dina filter direkt i träfflistan och få ett direkt grepp om det som intresserar mest.

Se filmen här >>
(Filmen är 1:56 min.)

Läs våra fantastiska kundberättelser!

 

 

"Vi är väldigt nöjda med samarbetet"

Peter Nestevik, Säljchef, Cylinda

Läs alla våra referenser
peter-nestevik

 

Bli bättre och effektivare med SMART 

FAQ

Hitta svar på våra mest återkommande frågor angående SMART, integrationer, gamla plattformar och mer. 

Hur loggar jag in?

När du blir kund hos Byggfakta så får du ett mail med länk som du klickar på för att komma till inloggningssidan. Första gången du loggar in så får du fylla i lite uppgifter samt även bygga filter så du kommer igång och får tillgång till informationen.

Hur får jag fram intressanta projekt?

När du loggar in dig första gången så får du bygga ett filter för att tala om vilken typ av projekt du är intresserad av. Du väljer där steg för steg vilken målgrupp (alltså när du vill få information om projekten), geografi, kategori osv som är intressant och relevant för dig. Därefter kommer vi skicka projekt till dig som matchar dina önskemål.

Hur bevakar jag projekt/företag?

När du ser ett projekt i träfflistan så kan du endera klicka på pilen till vänster om projektrubriken i kolumnen Status och där välja Bevakar eller Jobbar med, då får du hädanefter mail när vi uppdaterar projektet. Alternativt kan du klicka in dig på projektet för att där, strax under rubriken välja någon av ovanstående statusar.

För att bevaka ett företag så gör du på samma sätt, dvs klickar på pilen till vänster i kolumnen Status för att där välja Kunder eller Konkurrenter. Då skickar vi hädanefter mail till dig när vi lägger in nya projekt på det företaget.

Hur sorterar/filtrerar jag bort projekt?

Oavsett om du är inne i Mina säljverktyg eller i Projektdatabasen så finns möjligheten att exkludera målgrupper, kategorier, mm. Genom att klicka på en målgrupp/kategori en gång så blir den vald, klickar du en gång till så säger du istället att den målgruppen/kategorin INTE får finnas med på projekten i träfflistan.

Hur tar jag bort flera projekt åt gången?

Via klickrutorna på vänster sida om projektnamnet kan du enkelt markera vilka projekt du vill ta bort.

Hur väljer jag att titta på ett filter i taget?

När du står i träfflistan så hittar du knappen "Från filter" strax under sökfältet. Därifrån kan du välja att endast visa ett filter åt gången.

Hur söker jag fram framtida projekt?

Klicka på Sökning i databasen och välj Alla projekt. Fyll i de kriterier du är intresserad av och välj Byggstart och välj 0 månader bakåt så får du projekt med byggstart innevarande månad och allt framåt. Vill du söka på ett specifikt byggstartsintervall så kan du klicka på Område (när du klickat in dig på Byggstart) och sätt ett månadsintervall där.

Var/Hur söker jag efter ett specifikt projekt?

Klicka på Sökning i databasen och välj Alla projekt. Prova att skriva in projektnamn/adress/fastighetsbeteckning i första rutan, tänk på att systemet söker på exakt stavning så prova gärna lite olika varianter om du är osäker. Skriver du flera ord så finns det en smartness som gör att de mest relevanta träffarna kommer först i listan.

Hittar du inte projektet så kan du också söka via geografi, kategori, typ av projekt osv, alltså använda filtreringsfunktionerna.

Om du inte hittar projektet ändå så kontakta oss så hjälper vi dig.

Vad gör jag om det är för många tidiga/sena projekt i min lista?

Här rekommenderar vi att du ändrar i ditt Filter längst uppe till höger Lägg till/Ändra filter, därefter ändrar du ditt urval så du får färre träffar per vecka, du ser med röd text ett estimat. Det kan räcka med att du t.ex. ändrar till att se projektet i ett senare skede eller avmarkera byggherre, det kan generera flera projekt.

Hur söker jag företag?

Klicka på Sökning i databasen och välj Alla företag. Söker du specifika företag så skriver du in företagsnamnet i sökrutan, tänk på att systemet söker på exakt stavning så prova gärna lite olika varianter om du är osäker.

Hittar du inte företaget eller om du vill söka efter en viss typ av företag så kan du också söka via geografi, företagets roll osv, alltså använda filtreringsfunktionerna.

Om du inte hittar företaget ändå så kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur hittar jag kontaktperson på ett företag?

När du klickar in på ett projekt så ser du vilka aktörer som finns på projektet, där ser du även namnet på kontaktpersonen, telefonnummer och e-postadress.

Var hittar jag anbud?

För att få fram intressanta och relevanta anbud för dig så bygger du ett filter med dina önskemål. Klicka på Mina anbud och välj Lägg till/ändra filter uppe till höger. Klicka sen på Lägg till filter. Där gör du dina val gällande anbudstyp, målgrupp och geografi. Därefter kommer du att få mail när det kommer in nya anbud som matchar dina önskemål.

Kan jag söka på vissa roller i upphandlingar?

Ja när du väljer "Upphandlingar" i menyfältet till vänster så kan du i sökfältet söka upp en viss typ av upphandlingsroll eller liknande.

Vad betyder siffrorna på flikarna?

Siffrorna visar hur många projekt som är uppdaterade sen du kollade senast.

Hur skickar jag ett projekt till en kollega?

När du hittar ett projekt som du vill skicka till en kollega så finns det högst upp, strax under rubriken, en länk som heter Välj ansvarig. Där får du upp en lista på dina kollegor som har tillgång till SMART och väljer du ett namn där så läggs projektet automatiskt upp i kollegans Jobbar med - mapp och ett informationsmail skickas till kollegan.

Hur skriver jag ut ett eller flera projekt i en lista?

När du står i träfflistan så har du en utskriftsikon ovanför listan till höger, där kan du välja att skriva ut listan. Samma ikon finns om du vill skriva ut ett enskilt projekt när du klickat in på ett projekt.

Vad är skillnaden mellan Bevakar och Jobbar med som status på projekt?

Tanken är att du kan använda statusen Bevakar på de projekt som ligger längre fram i tiden där du vill vara med när något händer. Jobbar med är tänkt till att använda på de projekt som du jobbar med här och nu. Effekten av att sätta någon av dessa statusar är densamma, du får alltså mail så fort vi lägger in ny information på projekten oavsett om du valt Bevakar eller Jobbar med.

Vad är skillnaden mellan Mina säljverktyg och Sökning i databasen?

Mina säljverktyg är som ditt egna CRM-system där du hittar dina projekt, företag, anbud osv som du jobbar med och vill hålla koll på. Där bygger du också filter som gör att det fylls på med nya projekt som matchar dina önskemål.

I sökning i databasen kan du söka bland alla projekt du har i din databas för att hitta nya projekt, företag, anbud osv som du vill bearbeta.

Hur byter jag mottagare?

Vill du byta mottagare så kontaktar du din support som hjälper dig med detta. För att hitta kontaktuppgifter till din support så klickar du högst upp till höger på dina initialer, därefter Kontoinformation så hittar du kontaktuppgifterna där.

Hur lägger jag till en ny mottagare?

Vill du lägga till en ny mottagare så kontaktar du din support som hjälper dig med detta. För att hitta kontaktuppgifter till din support så klickar du högst upp till höger på dina initialer, därefter Kontoinformation så hittar du kontaktuppgifterna där.

Hur byter jag mailadress?

Vill du byta mailadress så kontaktar du din support som hjälper dig med detta. För att hitta kontaktuppgifter till din support så klickar du högst upp till höger på dina initialer, därefter Kontoinformation så hittar du kontaktuppgifterna där.

Vad gör jag om jag får för många projekt som inte är intressanta i min lista?

Kommer det för många projekt i listan under Mina projekt så behöver du ändra i filtret, dvs ta bort den målgrupp/de kategorier som inte är intressanta. Eller så kan du inaktivera hela filtret genom att klicka på knappen längst ut till vänster så du inte får mail eller projekt i listan från det filtret. De filter som är aktiva har en grön knapp och de som är inaktiva är blåa. Du kan närsomhelst gå in och aktivera dessa filter igen.

Hur använder jag SMART på bästa sätt?

För att få ut maximalt av tjänsten så är det viktigt att bygga bra filter. Gå in under Mina säljverktyg och Mina projekt och skapa filter med den typen av projekt som är relevant för dig. Då får du löpande mail med nya projekt som matchar. Ta för vana att kolla igenom fliken Ny under Mina projekt och sätt en status på de projekt som ligger där. På det sättet så har du alltid koll på det nya som kommit in och har gjort en bedömning på det som är intressant för dig eller inte.

Sök också upp dina viktigaste företag och sätt status Kunder på dem, så skickar vi mail till dig när de får nya projekt så du inte missar något.

Kan jag integrera Byggfakta Smart i min befintliga programvara eller CRM-system?

Ja, om du har behov av att integrera Byggfakta SMART i din befintliga programvara eller CRM-system kan du ofta göra det med hjälp av API-lösningar. Kontakta Byggfaktas kundsupport för att diskutera möjligheterna eller läs mer om det här

Vad är SSO?

Single Sign-On (SSO) är en användarautentiseringstjänst som gör det möjligt för dig att logga in på flera applikationer med en enda uppsättning inloggningsuppgifter.

SSO gör att du kan röra dig sömlöst mellan olika system och verktyg utan att behöva hantera och komma ihåg separata inloggningsdetaljer för varje tjänst.

SSO förbättrar användarvänligheten, säkerheten och effektiviteten, samtidigt som behovet av IT-support minskar.

Kan SMART användas med SSO?

Ja, SMART stöder Single Sign-On (SSO) autentisering.

Det innebär att du kan använda SMART med din organisations inloggningsuppgifter om SSO är aktiverat. SSO-integrationen är inte aktiverat som standard men kan aktiveras på begäran.

Om du är intresserad av att aktivera SSO med SMART, vänligen kontakta oss, du hittar kontaktuppgifter till din representant i din kontoinformation i SMART applikationen.