Byggfakta logo - RGB-2
Dagens-byggeri-dreyer-arkitekter-2

"Ger oss en ovärderlig och objektiv inblick i handelsmönster i branschen"

Med det digitala verktyget Grow Your Business har Dreyer Arkitekter stärkt sin position på marknaden och expanderat sin verksamhet.

dreyer-arkitekter

Med det digitala verktyget Grow Your Business har Dreyer Arkitekter stärkt sin position på marknaden och expanderat sin verksamhet.
Mindre företag i byggbranschen, däribland flera arkitektbyråer, har fått upp ögonen för det digitala verktyget Grow Your Business, som stärker dem i konkurrensen även med de största aktörerna på marknaden. 

"Grow Your Business är ett verktyg som redan varit guld värt och överträffat alla förväntningar"

Kåre Kjartan Søstrøm, vd Dreyer Architects

När det gäller förkvalificering brukade det vara som om Dreyer, med sina begränsade resurser, alltid låg steget efter oavsett hur snabbt de sprang. Med hjälp av Google-sökningar och samtal till även de mest perifera kontakterna hoppades de hitta potentiella samarbetspartners. Men oftast förgäves och alldeles för sent. Så förklarar Kåre Kjartan Søstrøm, vd för Dreyer Arkitekter, hur de hittills har arbetat för att komma i fråga för ett byggprojekt:

– Det var nästan som om en brand skulle inträffa. Man agerar lite blint och hoppas på det bästa, för som alla andra lever vi också på att vinna uppdrag. Självklart ville vi vara ute snabbare, skapa en bättre överblick och få större kunskap om vilka projekt vi skulle satsa på, men detta var en utopi. Många möjligheter hade passerat redan innan vi ens visste om dem.

"Dreyer Arkitekter får nu en grundlig marknadsinsikt och en pipeline av projekt som bolaget tjänar pengar på"

Kåre Kjartan Søstrøm är chef över arkitektstudion, som under sina 33 år i branschen byggt upp ett stort nätverk och utmärkt sig särskilt inom bostadsbyggande. Företaget har åtta anställda, och det vill man behålla. Men i en pressad bransch, där utvecklingen accelererar och kraven skärps, krävs det ännu mer resurser för att klara konkurrensen – och ju färre anställda desto hårdare, trots ett stort nätverk.

–    Vi spenderade mycket tid på att kontakta slumpmässigt utvalda entreprenörer i hopp om att de hade en relation med byggherren. Det hade de sällan, så vi har slösat bort många timmar på arbete vi inte kan fakturera. Men som tur är gör vi inte det längre, säger Kåre Kjartan Søstrøm,

För drygt ett år sedan introducerades Dreyer Arkitekter för den digitala plattformen Grow Your Business och sedan dess har företaget kunnat göra strategiska och taktiska val baserade på data snarare än intuition. Således har chanserna att vinna förkvalificeringen ökat, samtidigt som företaget har positionerat sig bättre på marknaden i förhållande till uppdrag, byggare och partners.

dreyer beskuren

 

 

dreyer-arkitekter

 



–    Grow Your Business ger oss ovärderlig och inte minst objektiv inblick i handelsmönster i branschen, vilket vi tidigare bara har kunnat spekulera om. Så förutom de timmarna vi kastat bort på letande och onödiga samtal sparar vi nu också obegränsad tid genom att i förväg veta vilka projekt och partners vi ska satsa på, säger Kåre Kjartan Søstrøm. 

Han uppskattar att priset för det digitala verktyget redan har tjänats in på bara ett oinlämnat anbud.

Ta reda på hur du kan göra som Dreyer Arkitekter

Grow Your Business är ett strategiskt verktyg som optimerar dina affärsprocesser inom marknadsföring, försäljning, offerter/anbud och inköp. 

Vill du ha mer information om hur du kan använda våra lösningar för att öka dina affärsmöjligheter?

Fyll i formuläret och få svar på dina frågor och funderingar.