Byggfakta logo - RGB-2
SE_BF_UE

Underentreprenör i byggbranschen

Behöver du hjälp med att hålla koll på planerade projekt, kommande upphandlingar och aktuella totalentreprenader? För den underentreprenör som kommer in i rätt skede av ett projekt ökar möjligheten att få erbjuda sina tjänster eller varor. Vi hjälper dig att få en överblick över vad som är på gång på just din marknad, inom din nisch och i din region.

Ta mig till projektdatabasen

 

Via våra dagliga marknadsundersökningar följer vi upp vem som bygger vad, var, när och hur för att hjälpa dig att nå rätt beslutsfattare, på rätt projekt, vid rätt tidpunkt. Du som jobbar som underentreprenör har säkert redan tentaklerna ute hos byggherrar, konsulter, huvudentreprenörer och leverantörer - men med rätt underlag och data över vad som händer samt kunskap om nya aktörer och konkurrenter på din marknad ökar du dina affärsmöjligheter ytterligare. Vi hjälper dig att hålla dig uppdaterad.

SE_BF_ForsakerDag

Ta kontrollen över din spelplan!

De underentreprenörer som har koll på marknaden och känner till de projekt och aktörer som de delar spelplan med har mycket att vinna. Oavsett om du är liten och lokal, eller arbetar för ett rikstäckande storbolag behöver du säkra din position för att vara säker på att få arbeta i det team du vill. Du har säkert ett nätverk av byggentreprenörer och samarbetspartners som du gärna jobbar med, men det är aldrig fel att bygga nya relationer och bredda sin marknad.

Oavsett om du är elektriker, målare, VS-entreprenör, golvläggare, snickare, markentreprenör eller något annat så hjälper vi dig att få den överblick du behöver - både på upphandlingar, projekt i tidiga skeden och tilldelade kontrakt. Du kan till och med få kännedom om projekt innan de annonseras ut.

 

SE_BF_ForsakerNatt

SMARTaste verktyget för underentreprenörer

Ett vanligt arbetssätt är att jobba reaktivt - genom att invänta information om när en huvudentreprenör är utsedd och luta sig mot inkommande förfrågningar.

Om du vill ligga steget före kan du med hjälp av SMART anta ett mer proaktivt arbetssätt och få hjälp med att bedöma och värdera affärsmöjligheter. Till exempel så kan du bevaka projekt både i projekteringsskedet - och i anbudsskedet för huvudentreprenaden.

Via  vår tjänst Företagsanalysen kan du se vilka bygg-/huvudentreprenörer byggherren brukar anlita och ta kontakt med dessa redan innan det blir offentligt i SMART vilken bygg-/huvudentreprenör som fick uppdraget. Vi har kontaktuppgifter till rätt personer i projekten så att du lätt kan kontakta potentiella partners. 

column-image-1

Med SMART undviker du som underentreprenör:

  • Att missa viktiga projekt och uppdrag eller att få kännedom om dem ”för sent”
  • Att viktiga uppdragsgivare och ”trogna” kunder anlitar andra konkurrerande underentreprenörer
  • Att missa information om att nya aktörer (kunder/konkurrenter/beslutsfattare) dyker upp på marknaden.
  • Att lägga tid på att lämna offert/anbud på uppdrag där ditt företa troligen har lägre chans att vinna uppdraget.

Lägg inte tid på fel projekt och aktörer

 
 

Vi vet hur krävande och utmanande det är att hålla koll på marknaden och branschen. Vi har gjort det i drygt 60 år, och vi är 25 personer á 40 timmar i veckan som skannar av allt som händer där ute. 

Låt inte jakten på de lönsamma affärerna och relationerna ta upp onödiga resurser och för mycket av din tid - effektivisera istället arbetet i din organisation med rätt information, jobba proaktivt och håll koll på det som planeras framåt.

Med rätt beslutsstöd kan du lägga tid på färre offerter/anbud med högre chans till affärer. På så sätt sparar du mycket tid, förarbetet har vi redan gjort.

Hjälp mig spara tid med SMART

Hinner du inte med att bearbeta din marknad?

 

 

Eftersom marknadsföring inte är din kärnverksamhet har vi full förståelse för att du prioriterar ditt dagliga arbete som entreprenör i byggbranschen och lägger jobbet med marknadsföring lite åt sidan.

Men något som vi vet är att det är viktigt att  synas, särskilt i lite tuffare tider, för att på så sätt komma ut ännu starkare när det vänder. Läs mer om det här

Oavsett om du behöver hjälp med annonsering, utskick, enkäter eller att leta och samla in så bra beslutsunderlag som möjligt så kan vi hjälpa dig. 

Via vår projektdatabas har du koll på projekten, och via våra marknadsförings-lösningar når du dessutom ut till helt rätt och relevant målgrupp, i helt rätt skede. 

Det finns ett flertal lösningar som frigör tid så att personerna i er verk­samhet kan ägna sig åt rätt saker.

Du kan få hjälp med följande:

  • Händelsestyrda utskick, både digitala och postala
  • Telemarketing åt dig och dina kollegor för att lämna offerter
  • Marknadsanalyser och kartläggningar av din bransch
  • Undersökningar och mätningar inför etableringar och investeringar, kännedom om ditt varumärke, kundundersökningar m.m.
  • Annonsering i branschmedia

Som underentreprenör ger vi dig detta

  • Information om viktiga uppdrag/projekt i ”rätt tid”
  • Information om vilka dina potentiella kunder och konkurrenter är inom olika geografiska och eller affärsmässiga segment affärsområden.
  • Kännedom om när viktiga och trogna uppdragsgivare anlitar andra konkurrerande företag än ditt.
  • Kännedom om när nya aktörer (ex beställare eller konkurrenter) dyker upp på din marknad. 
Byggfaktas tjänster gynnar dig inom byggbranschen

Skräddarsydda lösningar för dina behov

Du är alltid välkommen att kontakta oss när du vill veta mera om vilka lösningar som passar dig och din verksamhet bäst. Våra duktiga och erfarna kollegor lyssnar till dina utmaningar, och tillsammans kan ni komma fram till vad som bäst möter era behov som underentreprenör i byggbranschen.